Acum sau niciodată!
Sunt o mie de feluri de a pierde o zi, însă niciunul de a o întoarce înapoi.
Timpul este astăzi cea mai importantă resursă de care dispunem, resursă pe care nu o putem cumpăra și nici împrumuta. Şi totodată una din cele mai frecvente probleme cu care ne luptăm. Probabil că ai auzit de foarte multe ori propoziția „nu am timp”, o zici și tu, o zic și eu. Există oameni pentru care 24 de ore nu sunt niciodată suficiente, în timp ce alții reușesc să-și îndeplinească eficient task-urile zilnice. Diferența dintre prima categorie și cea de-a doua stă într-un management eficient al timpului. Indiferent de cȃt de bine ȋncercăm să ne dozăm și să ne folosim timpul, se pare că niciodată nu reușim să rezolvăm toate task-urile.
Managementul timpului presupune organizarea ȋntr-un mod eficient a acestuia astfel ȋncȃt la sfȃrșitul unei zile să ne simțim mulțumiți de ceea ce am reușit să ȋndeplinim. O bună organizare a timpului duce implicit și la creșterea productivității și la rezolvarea unui număr mare de probleme. Atunci când ajungi să înveți să îți gestionezi timpul, vei avea rezultate bune la învățat fără să îți sacrifici timpul liber.
În timp am realizat că time management-ul are două componente de bază.
În primul rând, contează activitățile și obiectivele pe care alegi să îți consumi timpul și energia în fiecare zi.
În al doilea rând, este esențial cum alegi să abordezi fiecare activitate. De exemplu, poți petrece un număr de ore „tocind” un capitol sau poți petrece mai puțin timp învățând logic și folosind strategii de învățare care să se plieze cu tine!
Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să-ți organizezi cât mai eficient timpul pentru o reușită sigură!
- Stabilește obiective
În time management stabilirea obiectivelor este un extrem de important deoarece te ajută să dai o direcție acțiunilor tale. Pentru asta trebuie să te gândești la lucrurile cu adevărat importante pentru tine pe termen lung, să știi unde dorești să ajungi și să te motivezi pentru a face tot posibilul să-ți atingi ținta. Fără a-ți stabili aceste lucruri, ești ca o barcă în derivă care nu ajunge nicăieri. Fii cât mai specific. Stabilește obiective cât mai specific, clare și bine definite. Poți folosi metoda SMART!
- Specifice (simple, semnificative).
- Măsurabile (pentru a putea măsura progresul realizat, motivante).
- Achievable (care pot fi realizate)
- Realiste (relevante pentru drumul pe care îl urmezi)
- Timp (să aibă termen limită de timp)
- Scrie obiectivele. Astfel îți vei concretiza angajamentul față de realizarea obiectivelor.
- Fă un plan de acțiune. Scrie pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a îndeplini obiectivele.
- Fii consecvent și perseverează.
- Fii autodisciplinat
Managementul timpului începe cu autodisciplina. De aceea, este util să știi cum îți petreci timpul pe parcursul unei zile.
Procrastinarea este cel mai mare inamic al tăuși motivul pentru care te simți presat de timp în procesul tău de pregătire. De fapt, această presiune te împiedică să vezi imaginea de ansamblu.
Există mai multe lucruri care te distrag din a face ceea ce ți-ai propus să faci.
Cel mai simplu mod în care combați procrastinarea este să elimini absolut tot ce te distrage de la învățat.
Iată care sunt așa-numiții „hoții de timp”:
- Telefonul care sună mereu;
- Priorități neclare;
- Amânarea sarcinilor mari și neplăcute;
- Internetul/ social media;
- Lipsa de structură și organizare;
- Imposibilitatea de a spune NU.
Atunci când afli sursa procrastinării, vei ști ce trebuie să faci pentru a scăpa de ea.
- Folosește matricea Eisenhower
Ce presupune strategia lui Eisenhower?
Pentru a lua rapid decizii, clasifică task-urile de care trebuie să te ocupi într-o zi, în 4 cadrane, în funcție de urgență și importanță. Pentru asta te poți folosi de strategia lui Eisenhower (Eisenhower Matrix) care te învață cum să stabilești și să prioritizezi sarcinile pornind de la urgență și importanță.
- Urgent și important: task-uri pe care să le rezolvi ACUM;
- Urgent dar neimportant: lucruri pe care să le faci acum, dar pe care le poți delega altcuiva sau elimina;
- Non-urgente, dar importante: lucruri către care să-ți îndrepți atenția. Cu cât vei rezolva mai multe din această categorie, cu atât vei avea mai puține task-uri urgente;
- Non-urgent și neimportant: lucruri de ignorat sau de eliminat/amânat.
- Nu aștepta după cheful de învățat
Cred că ai avut și tu momente în care ți-ai spus „Nu am niciun chef să învăț.” Eu zilnic am..
De fiecare dată când deschideai cartea, parcă mintea îți fugea instant la cu totul altceva. De fapt, cred că simțeai un disconfort teribil numai când te gândeai la cât ai de învățat. Toată acea frustrare amestecată cu dezgust te face să crezi că nu ești în dispoziția potrivită să înveți.
Și care e cea mai la îndemână variantă să scapi de disconfort?
Evitarea!
Psihologii o numesc gândire emoțională și se referă la tendința noastră de a gândi cu emoțiile în loc de rațiune. Cu alte cuvinte, folosești disconfortul emoțional ca scuză să nu te apuci de treabă.
Nu aștepta să te „lovească” inspirația sau cheful de învățat.
Cum spunea și Pablo Picasso: „Inspirația vine, dar trebuie să te găsească muncind.”
Elimină emoțiile din ecuație și concentrează-te pe motivele reale pentru care e nevoie să te apuci de treabă!
- Nu uita să rezervi puțin timp și pentru tine
Nu mă voi opri niciodată din a spune cât de important este să ai grijă de tine, să ai grijă de pasiunile tale și să îți oferi timp!
Lăsând la o parte viața profesională, gândește-te cine ești tu ca om, ce te pasionează și ce te face să simți că trăiești.
Învață să te relaxezi, învață să te odihnești. Pentru că o minte care primește o doză de relaxare astăzi, va lucra mai bine mâine.
Trăim într-o eră a vitezei unde te simți mereu presat să produci cât mai mult, cât mai repede și cât mai bine.
Să înghesui prea multe activități într-un interval prea mic de timp sau să îți refuzi orice pauză este autosabotaj și te ca costa pe termen lung. Și nu mă refer doar la sănătate, ci și la rezultate.
Oricât de ocupat ai fi, rezervă minim o oră pe zi pentru tine. Poți face orice în acest timp. Este momentul tău de relaxare în care nu îți pasă de rezultate și performanță.
- Lasă loc și pentru lucrurile neașteptate
Unul dintre obstacolele ce apar atunci cȃnd vine vorba de o bună organizare a timpului se referă la imposibilitatea de a preveni lucrurile neașteptate.
De aceea, atunci cȃnd ȋți realizezi agenda pentru următoarea zi adaugă cȃteva minute ȋn plus pentru fiecare sarcină pe care o ai de ȋndeplinit.
În cazul ȋn care totul decurge fără incidente, ai cȃștigat cȃteva minute ȋn plus.
Iar dacă apare ceva neașteptat, ai cȃteva minute ȋn care poți rezolva acel lucru, avȃnd totodată posibilitatea de a-ți păstra programul neperturbat.
Iar ca și o concluzie, timpul e gratuit dar e neprețuit. Nu îl poți stăpâni, dar îl poți utiliza. Nu-l poți păstra, dar îl poți folosi. Odată ce l-ai pierdut, nu-l mai poți recupera. Ai grijă ca “mai târziu” să nu devină “prea târziu”!